Saturday, September 13, 2014

Dobbel chocolate snurrer


Jeg har fundet en stor kærlighed i kanelsnegle! Men har efterhåneden fået temmelig mange hen over sommeren, så da jeg skulle medbringe kage, en søndag eftermiddag, hvor turen gik til bagagerumsmarked, syntes jeg, at de skulle piftes lidt op!

Jeg valgte at bruge opskriften på dejen fra mine kanelsnegle, men skiftede fyldet ud med marcipanremonce og double chocolate. Og nøj, hvor blev de bare gode. Bløde og svampede med et herligt twist af chokolade.



10 stk

Dej

40 g. smør
1 3/4 dl. sødmælk
20 g. gær
3/4 dl. sukker
1/2 tsk. salt
3/4 tsk. kardemomme, stødt *
300 g. mel

Smør og mælk varmes til smørret er smeltet. Gæren smuldres i en skål og opløses i mælken. Sukker og salt tilsættes og der røres til sukker og salt er opløst. Kardemomme og mel tilsættes og dejen æltes smidig. Hæver tildækket i 40 minutter. Herefter rulles den ud til 30x55 cm.

Imens røres fyldet sammen.

Fyld

150 g. smør
150 g. marcipan
100 g. rørsukker
100 g. hakket lys chokolade (jeg brugte 33% belgisk Callebaut)
100 g. hakket mørk chokolade (jeg brugte 57,8% belgisk Callebaut)

Bland smør, sukker og marcipan og rør til massen er ensartet.

Remoncen smørres nu på den udrullede dej. Herefter drysses chokolade ud på den ene halvdel af dejn (på langs!). Fold nu den anden halvdel ned over chokoladen. Skær dejen ud i strimler af 5.5 cm tykkelse. Herefter skæres stykket op på midten, til den er 1 cm fra toppen. Twist nu strimlerne rundt om hinanden, og saml dem til en "knude".

Lad snurrerne hæve yderligere 1 time, og bag dem herefter i en springform ved 160 grader i ca. 15 minutter.


En lækker blød og svampet double chocolate snurre, som er dejlig ned at tage med på tur :)

God søndag!

No comments:

Post a Comment