Tuesday, December 2, 2014

Hej december. Hej hygge. Hej julebag.


Endelig kom vi ind i december. Jeg elsker december, og jeg elsker, at der er så mange forskellige slags brød og kager der skal bages! Jeg har allerede bagt en del julebag. I sidste uge startede vi med Bettys Honningkager i børnehaven. Det var så hyggeligt. Børnene hjalp med det hele, og på skift nåede de alle at være med :) De er så gode de honningkager, og de er nemme at give sig i kast med - selv med børnehavebørn!

Sidste år fandt jeg en opskrift på pebernødder hos Valdemarsro, som er noget nær den bedste opskrift på pebernødder jeg nogensinde har prøvet! De er tilpas krydrede og ikke alt for hårde. Da jeg lavede konfekt med børnene på mit gamle job sidste år, kom min søde kollega pludselig pebernødder ned i smeltet chokolade... Jeg var noget skeptisk, for det havde jeg da ikke set før, men det kan anbefales!! De bliver rigtig skønne, og giver den traditionelle pebernød et lækkert pift! Nøj hvor er de lækre :) Jeg ændrede en smule i opskriften i forhold til den hos Valdemarsro, så derfor skriver jeg den ind her, med ændringerne.





4 plader pebernødder (ca. 130 stk)

Dej


125 g. perlesukker
125 g. blødt smør
1/2 tsk stødt ingefær
1/2 tsk. kanel
1/2 tsk. friskkværnet peber
1/2 tsk. stødt kardemomme
1/2 tsk. bagepulver
1/2 tsk. natron
1/2 dl. mælk
250 g. mel

Sukker og smør røres sammen og herefter tilsættes mælken. De tørre ingredienser blandes sammen, og røres i dejen. Dejen skal ikke være klistret, så tilsæt mere mel, hvis det er nødvendigt. Dejen får en lækker konsistens, og det er nemt at trille kuglerne. Lav tynde pølser af dejen, (ca. 1 cm. tyk) og skær herefter stykker ud af 1 cm. tykkelse. 

Pebernødderne kommes på en plade, og bages i ovnen ved 200 grader i 8 minutter. De skal være lysebrune. De må gerne være lidt bløde når du tager dem ud, de bliver hårdere når de er kølet af.

Prøv evt. at smelt en smule god chokolade, og dyp nogle af pebernødderne deri. Haps for en lækker julegodte.


Glædelig 2. december.

No comments:

Post a Comment