Tuesday, December 23, 2014

Deluxe juleflødeboller


Jeg er helt tosset med hjemmelavede flødeboller, men jeg glemmer hver gang, hvor stor et arbejde det egentlig er! Jeg plejer at lave efter denne opskrift, men jeg ville gerne lave en lidt mere julet udgave. Mette Blomsterberg er simpelthen så fantastisk dygtig, så da jeg den anden dag så at hun lavede en udgave med Amarena kirsebær og kanel, ja så var jeg nødt til at prøve den :)

De smager himmelsk! Bunden er ekstra lækker, og lavet på en kransekagemasse, den bløde skum, kirsebærret og kanel er en perfekt bid af julen :)


25 stk.

Kransekagebund

150 g. flormelis
70 g. past. æggehvider
350 g. ren, rå marcipan
25  stk. Amarena kirsebær

Flormelis og æggehvider røres sammen i en lille skål. Tilsæt sukkerhviden og marcipanen lidt efter lidt, til massen er ensartet. Kom den færdige kransekagemasse op i en stofsprøjtepose med en stor stjernetyl i. Sprøjt massen ud i ca. 5 cm. i diameter. Kom kirsebærrene op i en sigte så alt saften drypper fra. Plaser ét kirsebær i midten af hver kransekagebund og bag bundene i en 190 grader varm ovn til de er gyldne, ca. 10- 12 min. Imens bundene afkøles, laves skummet.

Flødebolleskum

250 g. hvidt sukker
75 g. vand
110 g. glukose

140 g. past. æggehvider
15 g. hvidt sukker
½ stk. polynesisk vaniljestang
15 g. flormelis

Kom de 250g sukker, vand og glukose op i kasserollen. Tænd for blusset på høj varme.
Bliv ved det, indtil den for alvor koger og skru da ned på middel varme. Kog sukkerlagen til præcis 117 grader, og tag straks gryden af varmen. Imens siruppen koges, blandes de 15 g. sukker og æggehvider, og piskes kort i en røremaskine.

Den 117 grader varme sukkerlage hældes ned i æggehviderne, Mens der stadig piskes. Skru nu røremaskinen op på den højeste hastighed og pisk i ca. 6-8 minutter eller til skummet bliver "fast". Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas kornene sammen med flormelissen med kniven, så kornene skilles ad. Vend til sidst vaniljesukkeret i skummet og rør forsigtigt rundt til vaniljeskummet er ensartet. Kom skummet op i en engangssprøjtepose med en stor glat tyl i. Sprøjt nu skummet på de afkølede kransekagebunde. Lad flødebollerne hvile i en times tid inden de overtrækkes. 

Chokoladeovertræk

Ca. 350 g. tempereret mørk chokolade
Kanel

Overtræk nu flødebollerne, og drys dem herefter med kanel på toppen. 


Jeg valgte at komme revet appelsinskal på nogle samt brombær og lakrids. Derudover lavede jeg en variant hvor bunden er penslet med smeltet nougat og drysset med karamel med havsalt. 

Jeg er sikker på, at de kommer til at bringe glæde imorgen aften, når juletræsræs og gaver er overstået :)


Glædelig jul!

No comments:

Post a Comment