Friday, April 18, 2014

Årets hjemmelavede påskeæg


Man kommer ikke igennem Påsken uden hjemmelavede påskeæg, ihvertfald ikke hvis man spørger mig! Sidste år lavede jeg disse 3 slags, så i år, skulle der laves nogle nye varianter selvom dem fra sidste år dælme var gode. Da jeg for et par dage siden var ved grænsen, faldt jeg over orangemarcipan og lakridsmarcipan fra Odense Marcipan, de var så billige at jeg var nødt til at slå til, selvom jeg egentlig havde sagt til mig selv, at det de hjemmelavede smagsvarianter var bedre. Jeg er glad for, at jeg købte dem, for jeg tog sørme fejl! De er et hit, og det kan bestemt anbefales at købe disse varianter.


Jeg delte marcipanen i stykker af 20 g. og trillede dem til æg. Herefter tempererede jeg chokolade, hvid, lys og mørk og overtrak marcipanæggene.


Orangeæggene fik mørk Callebaut chokoladeovertræk og et strejf revet appelsinskal.


Lakridsmarcipanen fik et overtræk af hvid Callebaut chokolade og et drys lakridspulver fra Johan Bülow. De perfekte smagssammensætninger.


Derudover lavede jeg en version med mandelnougat. Jeg hakkede 50 g. mandler og smeltede 50 g. nougat og blandede de to sammen. Dertil tog jeg et stykke råmarcipan fra Odense Marcipan og klemte en kugle flad. Så lagde jeg en lille skefuld mandelnougat på marcipanen og lukkede den forsigtigt. Herefter trillede jeg den til et æg. Den blev overtrukket med lys Callebaut chokolade og fik hakkede mandler på toppen.


Den sidste version, blev et hindbæræg. Her tog jeg igen råmarcipan og delte i stykker a 20 g. Hver kugle fik to dråber hindbæressens og blev herefter forsigtigt æltet og trillet til et æg. Æggene blev overtrukket med hvid Callebaut chokolade og fik tørrede hindbær på toppen.

Der bliver ca. 8 æg af 150 g. marcipan. Det er svært at sige, hvor meget chokolade der er blevet brugt til at overtrække med, da det afhænger af, hvor mange gange de bliver overtrukket. Men til 8 æg, skal der ca. bruges 100 g. chokolade :)

God Langfredag derude :)

No comments:

Post a Comment