Sunday, September 15, 2013

pærekage med creme fraiche


Jeg er så heldig at min søster og svoger har både æbletræer og pæretræer i deres have, og jeg må gerne molde! Så da jeg den anden dag havde fået en stor portion æbler og pærer med hjem, skulle jeg selvfølgelig bruge nogle af pærerne på en pærekage.

Jeg fandt opskriften inde hos The Food Club. Første gang jeg bagte den, var med et par børn fra mit arbejde, og de var bestemt ligeså vilde med den, som jeg var!


1 rund form (24 cm)

Dej

180 g. smør
180 g. farin
4 æg
240 g. mandelmel
80 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
skal fra én økologisk citron
6 pærer (skrællede og skåret i kvarte)
hakkede mandler til at drysse på kagen

Smør og farin røres ensartet. Herefter tilsættes æggene og citronskal. Rør til dejen er fin og glat. Mel og bagepulver sigtes i, og vendes forsigtigt sammen. Dejen hældes i en smurt form, og pærerne kommes på kagen. Til sidst drysses med hakkede mandler.

Kagen bages i ca. 35 minutter ved 160 grader.


Et lækkert alternativ til den traditionelle pæretærte. Kagen egner sig godt, med en smule cremefraiche til og helst 38 %  :)

No comments:

Post a Comment