Sunday, September 9, 2012

Kaj kager med italiensk marengssmørcreme

Jeg har altid været vild med Kaj kager - eller det vil sige, jeg har aldrig kunne lide dem, men synes de ser fantastiske ud :) Derfor besluttede jeg at give det et forsøg, og se om jeg selv kunne gøre det bedre.

Jeg fandt opskriften på Dr. Oetkers hjemmeside


Denne opskrift giver ca. 20 bunde (10 Kaj'er)

Mazarinbunde
260 g. smør
260 g. sukker
3 æg
150 g. mel
50 g. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver
50 g. hakkede mandler
1/2 dl. kogende vand
1 1/2 tsk. mandelaroma

Sukker og smør piskes luftigt og hvidt. Derefter tilsættes æggene et ad gangen. Hvedemel, kartoffelmel og bagepulver sigtes i dejen og vendes i sammen med mandler, vand og aroma. Dejen hældes i en stor bradepande (skal være ca. 2 cm. høj når den er færdig). Bages i 25-30 minutter ved 175 grader.

Når bunden er kold stikkes 20 små runde bunde ud (ca. 5 cm. diameter)

Italiensk smørcreme
5 past. æggehvider
60 g. sukker
230 g. sukker (sukkerlage)
0,6 fl. vand (sukkerlage)
500 g. smør
1 pose Dr. Oetker kagemousse med jordbærsmag

Æggehvider piskes stive og sukker piskes med. Lav sukkerlage og tilsæt til æggemassen mens der piskes med høj hastighed. Smørret tilsættes ved mellem hastighed til massen har en ensartet konsistens. Til sidst røres kagemoussepulveret godt ind i massen.

500 g.  grøn marcipan
en smule gemmes til øjne og tunger

Nu kommes smørcremen på en bund (ca. 2 cm.) derefter endnu en bund, og endnu engang smørcreme. Kagerne stilles på kl i 30 minutter.

Den udrullede marcipan kommes på kagerne. Herefter skæres en mund, så der er kig til den lyserøde smørcreme. Tril øjne af marcipan og sæt tungerne på.

Denne Kaj kage var lidt mere min smag, end den traditionelle fra bageren - men det er jo en smags sag :) 

Den tager en del tid og snilde at lave, men den imponerer, så det er det værd!






No comments:

Post a Comment