Monday, March 17, 2014

Banan cupcakes med chokolade frosting


Duften af nybagt banankage er fantastisk! Da jeg havde nogle bananer til at ligge, som var på vej til at blive lige rigeligt modne, var weekendens bagværk jo oplagt: banan cupcakes! Opskriften er mixet lidt, fra både The Hummingbird Bakery og Cupcakes med Lola. Begge helt fantastiske bagerier i London, og hvis du ikke har været et smut forbi disse, kan det kun gå for langsomt!


20 stk cupcakes

Dej

230 g. mel
1 tsk. kanel
2 æg
200 g. sukker
100 g. smeltet smør
1 tsk. vaniliesukker
2 store modne bananer (samt skiver til pynt)
1 spsk. lun mælk
2 1/2 tsk. bagepulver
50 g. hakket chokolade

Mel og kanel sigtes i en skål. Æg og sukker piskes lyst og luftigt i en mixer i ca. 5-8 minutter. Smør og vaniliesukker tilsættes og røres jævnt. De mosede bananer røres i ved lav hastighed. Den lune mælk og bagepulver blandes og vendes i dejen. Rør gradvist de tørre ingredienser i dejen og rør til dejen er ensartet. Tilsæt den hakkede chokolade og hæld dejen i muffinsforme. Bag kagerne ved 190 grader i ca. 25 minutter.

Jeg lavede min cupcakes i miniforme, og der blev ca. 40 stk. ud af denne portion.

Chokoladefrosting

300 g. siet flormelis
100 g. smør
40 g. kakao
ca. 3 spsk. sødmælk

Pisk flormelis, smør og kakao sammen til det er godt blandet. Herefter tilsættes mælken. Jo længere tid frostingen bliver pisket, jo mere luftig og let bliver den. Giver den ihvertfald 5 minutter.


Jeg pyntede mine cupcakes med en rund tyl til chokoladefrostingen og satte den skive banan i. Til sidste kom jeg en smule smeltet chokolade over frosting og banan. En rigtig lækker lille hapser, som bestemt skal laves igen :)


No comments:

Post a Comment