Friday, March 29, 2013

påskeæg for enhver smag



Ja, for i sidste weekend fik jeg lavet tre forskellige slags påskeæg. Det er simpelthen noget af det nemmeste at lave, og det bringer uden tvivl lykke når de bliver serveret.

Da jeg bare havde ingredienser klargjort på bordet, har jeg ikke de eksakte mål, så i forhold til marcipan og nougat, må du prøve dig lidt frem :)



Marcipan-nougat æg
Tag 30 g. marcipan og klem det til en cirkel. Læg herfter et stykke nougat i midten, og form marcipanen til et æg. Herefter dyppes ægget i mørk smeltet chokolade. Til sidst pyntes ægget med lys smeltet chokolade.

Kokos æg
Her er det med at springe over hvor gærdet er lavest. Odense marcipan har lavet en kokos-marcipan udgave, som jeg faldt over for et par uger siden. Og hold da op hvor smager den godt. Derfor skar jeg bare kokos-marcipanen i stykker af 30 g. og rullede dem til fine små æg. Herefter dyppes de i smeltet lys chokolade. Til slut drysses de med kokos. Haps! og de smager ligesom et godt stykke Bounty.

Nødde-krokant æg
75 g marcipan
25 g. sukker
25 g. nougat
25 g. hasselnødder

Nødder hakkes og ristes på panden med sukker. Herefter smeltes nougaten sammen med nødder og sukker. Hæld massen ud på et stykke bagepapir. Når massen er kølet af, æltes den sammen med marcipan og formes til fine æg af 30 g. Derefter dyppes de i smeltet lys chokolade og pyntes med smeltet nougat.


Påsken er ikke ovre endnu, og det er ikke for sent at begive sig i kast med disse lækre små hapsere. God påske.



1 comment: