Sunday, August 2, 2015

Chokoladeboller der giver Slotsbageren kamp til stregen


Holy moly! Jeg tror jeg har fundet de vise sten, eller den gyldne dej, når det kommer til chokoladeboller. Jeg fik en ustyrlig lyst til en chokoladebolle fra Slotsbageren (I ved, den lille bitte biks ved siden af Føtex i Aalborg... På slotsgade) den anden dag, og da jeg kom derind, var der uheldigvis udsolgt!! Kritisk... Jeg gik derfor hjem og begyndte at researche nettet for gode opskrifter på chokoladeboller. Jeg fandt én opskrift der lød spændende, og tilføjede chokolade til dejen, og AMEN (!) er du vimmer de blev gode.

Jeg har sjældent smagt så luftig og svampet en bolle - og jeg kunne forestille mig, at de smager ligeså gode, hvis man skifter chokoladen ud med noget andet spændende.

De giver Slotsbageren kamp til stregen ;)

12 stk

Dej

600 g. mel
50 g. sukker
1 æg
200 g.Naturel flødeost
50 g. smør
2 1/4 dl. vand
30 g. gær
1 1/2 tsk. salt
250 g. chokolade (jeg brugte 57,6 % belgisk Callebaut)

Æg, sukker og smør røres sammen og flødeosten tilsættes. Rør blandingen til den er ensartet. Herefter opløses gæren i det lune vand, og hældes over i æggeblandingen. Mel og salt hældes lidt efter lidt i væsken, og chokoladen tilsættes når halvdelen af melet er tilbage.

Dejen æltes i ca. 5 minutter og stilles herefter til hævning i en time. 

Efter endt hævning deles dejen i 12 stykker (det bliver store luftige boller), og formes. Herefter hæver de igen i ca. 30 minutter.

Bollerne pensles og bages i ovnen ved 225 grader i ca. 8 minutter.


Lov mig, at du spiser bollerne lige når de er kommet ud af ovnen - de er fantastisk gode!!

No comments:

Post a Comment