Saturday, May 3, 2014

Lemon meringue pie? Tarte au citron? Citrontærte med marengs?


Kært barn har mange navne! Og det er bestemt et kært barn :) En rigtig lækker frisk og syrlig sommertærte, som er ganske overskuelig at lave. Jeg købte jo et aflangt tærtefad for et par uger siden, og det blev indviet med denne skønne jordbærtærte, og så den her citrontærte med marengs. Jeg tog begge tærter med til påskehygge med familien. Det er en tærte jeg bestemt vil anbefale, og den skal klart laves igen! Næste gang tror jeg, at jeg vil forsøge at pifte den op med en smule lakrids.


1 aflangt tærtefad (8 personer)

Dej

75 g.smør, koldt
115 g. mel
1 nip salt
35 g. flormelis
1 æggeblomme

Hak smørret i små stykker, og bland det med mel, salt, flormelis og æggeblomme i en skål. Saml ingredienserne hurtigt med hænderne til en jævn dej uden at ælte for meget. Stil dejen på køl i mindst 1/2 time. Rul tærtedejen ud, og læg den i en smurt tærteform. Læg et stykke sølvpapir oven på tærtedejen, og læg en håndfuld tørrede bønner på for at holde sølvpapiret nede. Bag tærtedejen ved 180 grader i 30 min.

Citroncreme

1 1/2 økologiske citroner
50 g. smør
8 g. majsstivelse
2 æg
75 g. flormelis

Riv skallen af 1 citron, og pres saften af alle citronerne. Smelt smør med flormelis og citronsaft- og skal i en gryde, og lad det koge i 5 min. Rør majsstivelse sammen med æggene. Tag gryden af varmen, og rør citronmassen sammen med æggene. Hæld cremen på tærtebunden, og bag tærten ved 180 grader i 5-10 min., til cremen har sat sig.

Marengs

2 æggehvider
90 g. flormelis

Pisk flormelis og æggehvider sammen i en skål. Pisk rigtig godt, til massen bliver træg og fast i det bare rolig, den skal nok blive til marengs. Kom marengsen i en sprøjtepose og sprøjt den ud på citroncremen. Bag den mellem 1-2 minutter under grill i ovnen, eller brænd med en gasbrænder til marengsen tager farve.


Tærten er bedst samme dag, da marengsen trækker sig en smule sammen, jo længere den står. En skøn tærte, som er god en dejlig lun sommerdag :)

No comments:

Post a Comment