Thursday, April 3, 2014

glade doughnuts


Hvis der er noget jeg bliver glad af, så er det et fad fyldt med doughnuts i alverdens skønne farver, ude på min altan, en solskinsfyldt torsdag! Hvem ville ikke blive glad af det?


Jeg var så heldig at få et doughnut jern af min søster for mange år siden. Hun havde været i London, og havde købt det med hjem. Og ja, jeg skiftede selv stikket til en dansk, så sej er jeg nemlig! MEN, det jern laver små doughnuts, så da jeg ville prøve at lave de store, måtte jeg jo i gang med gryde og olie i stedet. Det er faktisk forbavsende let, hvis bare man holder styr på temperaturen. Opskriften fandt jeg hos Anne au Chocolat som forresten har udgivet en rigtig fin kogebog fyldt med lækre chokolade opskrifter!!


20 store doughnuts

Dej

280 ml. lun mælk
4 spsk. sukker
35 g. gær
2 æg
140 g. smør
480 g. mel
1 tsk. salt

Mælken lunes og sukker røres ud deri. Smørret smeltes ved siden af. Gæren røres sammen med det smeltede smør, og hviler i 10 minutter. Æggene piskes sammen og tilsættes mælkeblandingen, hvorefter smørblandingen tilsættes. Mel og salt røres i væsken og røres ved maskinkraft i 5 minutter. Skrab skålens sider, og rør yderligere 5 minutter. Lad dejen hvile i 10 minutter, og kom den nu i en skål smurt med olie. Lad dejen hvile i køleskabet til næste dag.

Dejen rulles ud til 0,5-1 cm tykkelse. Herefter laves ringe med en udstikker på ca. 7,5 cm. Lav doughnut hullet med en udstikker på 3,5 cm. Lad ringene hvile i ca. 1 time. Varm olien op til 190 grader, og steg doughnuts'ene 1 minut på hver side.

Kom de stegte doughnuts på et stykke køkkenrulle, og lad det suge det overskydende fedt. Når doughnuts'ene er afkølede, pyntes de med forskellige farver glasur og smag.

Jeg brugte lyserød glasur med hindbærsmag. Gul glasur med citronsmag. Kakaoglasur og hvid glasur med lakridspulver.


Doughnuts'ene har bedst af at blive spist samme dag, som de er lavet, da de ellers bliver en smule tørre :)

No comments:

Post a Comment