Saturday, March 1, 2014

fastelavnsboller med marcipan og nougat


SÅ, nu kommer der altså ikke flere fastelavnsboller for i år! Jeg manglede bare lige at prøve versionen med marcipan og nougat :) Jeg har holdt mig til den traditionelle bolledejsudgave, men piftet den op med noget andet end creme og syltetøj. Jeg har aldrig smagt sådan en version før, men mine kollegaer snakkede om dem den anden dag, og så var jeg jo nødt til at se hvad det var de snakkede så lovende om. Og ja! De er godt nok gode. Cremet marcipanremonce og skøn nougat i midten af en blød bolle, haps!


12 stk.

Dej

75 g. smør
1 dl. mælk
25 g. gær
1 æg
1 spsk. sukker
250 g. mel
1 sammenpisket æg til pensling

Rør gæren ud i lun mælk og pisk æg samt sukker i. Smuldr smørret i melet, rør gærblandingen i og ælt dejen let igennem. Lad dejen hvile i 30 minutter. Rul dejen tynd og skær den ud i 12 kvadrater.

Marcipanremonce

50 g. sukker
50 g. marcipan
30 g. smør

100 g. nougat

Rør ingredienserne sammen og fordel det med en skefuld på hver kvadrat. Herefter placeres et stykke nougat ovenpå, og bollerne lukkes og pensles. Lad bollerne hæve til dobbelt størrelse, og bag dem så ved 200 grader i ca. 15 minutter.

Smelt nu en smule nougat, og fordel ovenpå de lune fastelavnsboller. God appetit :)


No comments:

Post a Comment