Thursday, December 12, 2013

"du bærer lyset frem, stolt på din krone...."


D. 13. december er det Lucia dag, og i den anledning skal der jo bages Luciabrød eller Lucceklatter, som de kaldes i Sverige og hvor traditionen om Lucia jo egentlig stammer fra.

Jeg har altid været helt tosset med Luciabrød. Min mor har altid bagt dem, og da jeg var mindre kaldte vi dem for "S'er". Så blev de knap så julede, og kunne spises hele året. Jeg er ikke vant til, at der kommes safran i, så det springer jeg også over i min opskrift. Opskriften har jeg fået af min mor.


10-12 Luciabrød

Dej

2 1/2 dl. mælk
25 g. gær
100 g. smør
4 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
1 æg
ca. 500 g. mel

Mælken lunes og smørret smeltes. Herefter røres gæren ud i blandingen. De tørre ingredienser blandes sammen, og røres i mælken. Dejen æltes til den slipper skålen. Den skal så hvile ca. 30 minutter, Når dejen har hævet, deles den i 10-12 stykker, som trilles til ca. 2 cm tykkelse og formes til et "S". Lad dem hæve endnu en gang i ca. 15 minutter og bag dem herefter ved 200 grader i 15 minutter.

Luciabrøddene smager skønt når de er lune og lige kommet ud af ovnen med en gang smør på.


No comments:

Post a Comment