Sunday, May 26, 2013

et strejf af sommer

med denne rabarbersaft


Mmmh, det er bare den skønneste saft og min moster laver klart den bedste. Hvert år glæder jeg mig til rabarberne kommer, så skal der nemlig laves kager, marmelade og saft (som bl.a. herher og her). Derudover har jeg minder fra min mosters have, hvor vi fik lov at gå og gnaske i rabarberstilke frisk optrukne fra køkkenhaven.


Nå, jeg havde ikke mulighed for at få fat i min mosters gode opskrift, så derfor fandt jeg en på nettet, og lavede en smule om i mængderne. Derfor skriver jeg den, som jeg har benyttet mig af.

Ca. 1 1/2 l. blandet saft

400 g. rabarber
400 ml. vand
1 3/4 dl. sukker
et skvis citron

Rens og skær rabarberstilkene i småstykker a 2 cm. Kom dem i en gryde og hæld vand over. Herefter skal det koge i ca. 15 minutter. Kom et rent viskestykke i en si, og sæt sien over en skål. Hæld de kogte rabarber og vand over i sien, og pres al væske ud af rabarberne. Derefter hældes saften tilbage i gryden, og sukkeret tilsættes. Lad saften koge, indtil sukkeret er opløst og tilsæt så citron.

Lad saften køle helt af, inden den hældes på skoldede flasker.


No comments:

Post a Comment