Sunday, May 11, 2014

Hindbærfyldte flødeboller til Mors Dag


Jeg havde forberedt brunch for hele familien i anledning af Mors Dag, og inviteret dem ud til mine bedsteforældre. Min bedste blev temmelig overrasket, da jeg begyndte at hive vaffeljern, blender, nybagte boller og friske bær op af poserne. Min moster og mor kom og hjalp med at stille an, og så blev der ellers serveret stor brunch. Der var grovboller, skyr med friske bær og granatæble, scrambled egges og bacon, lun leverposteg, bananvafler og jordbær smoothie. Til dessert fik vi hjemmelavede flødeboller.


Jeg er ret tosset med hjemmelavede flødeboller, og når lejligheden byder sig, laver jeg dem gerne, om end det altid ender i et værre svineri! Min mor er også ret tosset med hjemmelavede flødeboller, ja egentlig hele familien, og derfor skulle der selvfølgelig laves flødeboller til Mors Dag.

Jeg har efterhånden lavet dem en del gange både her med karamelfyld og de klassiske, men denne gang skulle de piftes endnu mere op. Jeg valgte at følge Summerbirds opskrift på skum, og derudover tilføjede jeg et friskt hindbær som surprise i midten og dryssede med tørrede hindbær. Jeg lavede en variant med både 57 % Callebaut og hvid chokolade. Næste gang må jeg prøve at tilføre en smule lakridspulver til skummet - sammen med hindbærret, det kunne jeg forestille mig ville være ret lækkert!



Ca. 20 mini-flødeboller

Skum 
60 g. vand
150 g. sukker
80 g. glukose sirup
1 stang vanille
100 g. æggehvider
2 små spsk sukker
200 g. marcipan

250 g. mørk chokolade eller hvid
Tørrede hindbær
20 friske hindbær

Skær skiver af 5 mm af marcipanrullen og bag dem 5 minutter i ovnen ved 150 grader og lad dem derefter køle af.

Kog vand, sukker, glukose og vanille uden låg til det har en temperatur på 117 grader (det tager ca. 20 min).
Pisk æggehviderne næsten stive med 2 spsk sukker. Hæld sukkermassen langsomt over i æggehvidemassen under piskning. Pisk videre i ca. 8 minutter mens massen tyknes. Stop når den ønskede konsistens er opnået.
Kom massen i en sprøjtepose og stil den i køleskabet. 

Sprøjt en lille smule skum på bunden, og sæt et hindbær ned ovenpå. Herefter sprøjtes skum rundt om hindbærret, så den ønskede højde nåes. Når du har sprøjtet massen på bundene skal det hele endnu en tur i køleskabet, gerne 1 time.

Overtræk flødebollerne med smeltet og TEMPERERET chokolade ved at hælde chokolade over flødebollen. Stil evt. flødebollen på en gaffel, så den overskydende chokolade ikke går til spilde. Når chokoladen er næsten størknet, drysses flødebollen med tørrede hindbær.

Det er hele besværet værd, de smager fantastisk godt, og vil mene, de bestemt kan måle sig med de dyre men lækre(!!) flødeboller fra Summerbird.

No comments:

Post a Comment