Saturday, January 18, 2014

Flødeboller med karamel og hasselnøddedrys


Jeg har efterhånden lavet flødeboller en del gange, men da jeg så, at Cute Carbs havde lavet nogle rigtig fine  nogle, blev jeg nødt til at prøve denne opskrift. Det er egentlig ikke så svært at lave flødeboller, som man umiddelbart skulle tro. Det der tager tid, er at få chokolade tempereret og overtrukket flødebollerne. Jeg har både prøvet at dyppe flødeboller i chokoladen, samt pensle dem, men synes ikke rigtig det giver så flot et resultat. NU har jeg fundet den perfekte måde! Og du kan da lige fortsætte med at læse, for så vil jeg gerne dele hemmeligheden :) Opskriften har jeg tyvstjålet fra Cute Carbs, men skriver den lige alligevel. Jeg lavede kun halv portion.


18 stk.

Flødebolleskum

3 æggehvider
1/2 dl. vand
150 g. sukker

Kog vand og sukker for fuldt blus i to minutter. Pisk æggehviderne let sammen, og tilsæt langsomt sukkerlagen mens den stadig er varm. Pisk sukkerlage og æggehvider i 15 minutter til massen er lækkert cremet og kold.

Karamel af kondenseret mælk (se opskriften her)

Bunde

250 g. marcipan

Rul marcipanen til en jævn rulle og skær i ca.15-18 skivr på ca. 5mm. Bag bundene ved 180 grader i 7 minutter.

Overtræk

200 g chokolade – jeg har til disse flødeboller brugt en blanding af mørk og mælkechokolade fra Callebaut

Hak chokoladen fint, og temperer den over vandbad.

Sprøjt en klat kold karamel på de kolde bunde, og sprøjt derefter flødebolleskum på bunden. Bag flødebollerne ved 180 grader i 4 minutter. Når flødebollerne er afkølede overtrækkes de med tempereret chokolade. Jeg synes de er nemmest at overtrække ved, at sætte flødebollerne på en paletkniv, og fylde en suppeske med temperet chokolade og hælde ud over flødebollen. Herefter bankes paletkniv let mod skålen, så overskydende chokolade falder tilbage, og derved ikke går til spilde. Vil man gerne have et ekstra tykt lag chokolade på, gentages metoden. Drys flødebollerne med finthakkede ristede hasselnødder.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete