Monday, November 18, 2013

Tærte med salt-karamel og chokolade


I weekenden var jeg til julefrokost med mine højskoleveninder. Jeg havde lovet at stå for desserten, og nok en gang havde jeg svært ved at begrænse mig! Derfor valgte jeg at lave kage tapas med petit fours. Den første af desserterne blev en tærte med salt-karamel og chokolade. Den salte karamel sammen med den cremede chokolade er en lækker kombination. En hurtig og nem tærte, som nemt kan varieres med evt. lakrids.



8 små tærter

Tærtedej

1 æggeblomme
50 g. flormelis
100 g. smør
150 g. mel

Smørret smuldres i melet, og de resterende ingredienser tilsættes. Dejen æltes hurtigt sammen til den er blød og smidig. Kom dejen i køleskabet i ca. 30 minutter. Herefter rulles dejen ud til ca. 0,5 cm tykkelse. Smør de små tærteforme, og kom dejen heri. Bundene bages i ca. 10 minutter ved 190 grader til de er blevet gyldne. Lad bundene køle en smule af.

Salt-karamel

1/2 dåse kogt kondenseret mælk
2 tsk. havsalt

Rør salten i karamellen og smag til, eventuelt kan der tilsættes mere salt. Kom herefter salt-karamel i de færdige bunde. Fyld bunden halvt med salt-karamel.

Chokolade ganache

2 dl. fløde
200 g. mørk chokolade (hakket)
10 g. smør
1 tsk. pulverkaffe

Varm fløden op til kogepunktet og hæld den over den hakkede chokolade, smør og kaffe. Rør rundt indtil massen er ensartet. Herefter hældes der chokolade ovenpå salt-karamellen til den når toppen.

Stil tærten i køleskabet et par timer, og inden servering dryssen den med kakao og et lille nip havsalt.


No comments:

Post a Comment